Sykkelpolitikk og resultater

Det er ikke bare bare å orientere seg i sykkelstatistikk. Et år stuper visstnok tallene og neste år dobles de. Over tid så er prosentvis økning marginal, men er det noen tall som kan være annerledes nå enn før og som statistikken ikke viser?

Obs. Dette er et innlegg for de spesielt interesserte, ikke er det bra og veldig gjennomtenkt, men kanskje en smule mer gjennomtenkt enn noen av nrk artiklene det referes til.

Vanskelig statistikk

I 2024 skrev NRK om at sykkeltrafikken stupte. Hvor NRK hadde hentet tallene fra og om de virkelig stemte er jeg ikke sikker på. For alle de spurte den gang opplevde at tallene ikke stemte.

https://www.nrk.no/stor-oslo/faerre-sykler-i-oslo_-men-syklistene-tviler-pa-tallene-1.16966295

Og allerede året etter viser det seg at det er en «dobling i antall syklende i mars».

https://www.nrk.no/stor-oslo/antall-registrerte-syklister-naer-doblet–1.17362167

Selv om NRK har funnet statistikk for antall syklende i mars, så har de kanskje ikke funnet værstatistikk. Nedenfor er et bilde som viser snødybde på Blindern i Oslo, mars måned 2023, 2024 og 2025:

Kilde: https://seklima.met.no/observations/

Det var med andre ord nesten 20cm snø i hele mars 2023 og 2024, mens det nesten ikke var snø i 2025. No wonder at folk sykler mer når det er lite snø!

Vanskelig å sortere statistikk på en god måte

En ting er god statistikk og en annen er hvordan den gode statistikken presenteres.

Det er trolig en signifikant økning i antall syklende og også antall kilometer hver person sykler når vi ser på de siste ti årene. Forskning viser at elsyklister sykler både oftere og mer enn vanlige syklister.

Og stadig flere velger elsykkel fremfor sykkel. Det er nå estimert at over 500 000 nordmenn eier elsykler og hvert år kjøpes stadig flere elsykler. De siste fem årene er det estimert solgt ca 3-400 000 sykler hvert år og ca 75 000 elsykler.

Prosentvis har ikke elsykkelandelen økt så mye. Men her er det viktig å huske på at elsyklistene sykler oftere og lenger.

Men det er vanskelig å finne statistikk som sorteres og presenteres på en god måte. Noe eksempelet over med snømengde viser. Det kan tenkes at det er de samme 3-400 000 som kjøper sykkel og samme 75 000 som kjøper elsykkel, men vår erfaring er at flere som kjøper elsykkel heller velger dyre reparasjoner for å betraktelig øke levetiden, mens syklister som har kjøpt sykler til under 5 000,- heller kjøper ny sykkel enn å reparere sin gamle.

Derfor kan det godt tenkes at antall syklende øker, siden elsyklene varer lenger på grunn av vedlikehold og mer aktivt bruk.

Her må det sies at det ikke er slik at en elsykkel i seg selv holder lenger eller kortere. Mange av kundene våre får sjokk når de må reparere elsykkelen sin for 5000 et år etter at de kjøpte sykkelen. Den forrige sykkelen de hadde en DBS Intruder fra 1988 har jo holdt i 30 år uten en eneste reparasjon. Disse kundene tenker sjelden på at den DBSen veier like mye som dagens elsykkel fordi den er overdimensjonert, men den har heller ikke blitt brukt de siste 28 årene.

Når dagen da kommer at 500 mil er passert og elsykkelen har fraktet noen tonn med barn til og fra A til B, syklet og bremset flere høydemeter enn Mount Everest, og passert mer salt på vinterveiene i Oslo enn en svømmetur gjennom dødehavet. Ja, da er det ikke rart at en ett år gammel sykkel har store dyre reparasjoner. Dyrere enn DBSen som har stått ubrukt i en tørr og mørk bod i mange år.

Rapporten fra Oslo Kommune

De siste årene har det blitt foretatt flere ulike undersøkelser samt at det hentes statistikk fra byens sykkeltellere.

Det er ikke bare bare å sortere informasjonen, og noe må bli tatt med en klype salt når for eksempel holdningsundersøkelsen er gjennomført blant 800 personer av av byens 800 000. Selv om feilmarginen ikke trenger å være enorm, så er ikke holdningsundersøkelser eller statistikk generelt årsaksforklarende.

Men her er noen ting vi altså vet:

  • Flere begynner å sykle når sykkelveien blir tryggere
  • Elsyklister sykler mer enn vanlige syklister, både antall turer og kilometer
  • De som kjøper elsykkel begynner å bruke sykkelen mer enn de har trodd de skulle gjøre

Så la oss drøfte litt

Den blå bystyregruppa i Oslo kritiserte den rød for å grønnvaske sykkelsatsingen og ikke gjøre den gul og helhetlig.

De siste årene til den rød bystyregruppa var opplevelsen fra flere at det manglet en helhetlig plan for å skape heller nye gode lange sammenhengende sykkelveier fra de ulike bydelene. Resultatet var at hver gate i bydeler som besto av rutenettgater ble enveiskjørt for biler og at nye sykkelfelt ble laget på bekostning av parkering.

Den blå bystyregruppen kan ikke sies å ha bygget like mye sykkelveier, men de har satset noe mer på å lage hovedfartsårer til sykkel, som gjør det lettere for nye nabolag å velge sykkel.

Vår erfaring er at det fungerer å lage slike nye veier. Når den nye sykkelveien fra Årvoll åpnet hadde vi et rush av nye kunder langs den ruten.

Vi kan annta at det har vært en sykkelvekst i Oslo, og at flere sykler, og kanskje spesielt hele året. Vi som sykkelverksted merker dette også, da reparasjonene har blitt større og dyrere. Noe av grunnen til at reparasjonene har vokst er kanskje at folk har blitt dårligere til å vedlikeholde syklene sine.

En annen grunn er at Oslo kommune de siste årene har gått over til flytende salt på vinteren. Det er visstnok bedre for miljøet, men dårligere for biler og sykler da saltet lettere trenger inn i kriker og kroker hvor det etser og tærer på sykkelen værre enn før.

Samtidig kan det også tenkes at de større reparasjonene delviss skyldes at folk sykler mer. Andelen elsyklister øker og trenden er lik i norge som andre land, at elsyklister sykler oftere og lenger. Mens sykkel ofte erstatter gåing, erstatter elsykkel oftere bil.

Det er nok en vekst

Antall syklende øker nok, og kommer til å øke videre i årene fremover. Selv med blå bystyregruppe i Oslo bygges det fortsatt ut sykkelveier (som fra Vålerenga til Brynseng i Svartdalen), og når det blir tryggere velger flere å sykle.

Hvis været fortsetter å bli varmere kan det tenkes at det blir enda mindre snø i bysentrum og dermed lettere for flere å sykle gjennom vinteren. Måkingen må nok ta seg opp et hakk og i motsetning til i fjor må kommunen velge å ikke prioritere å legge snø i sykkelfeltene.

Vintersykling er ikke så vanskelig eller fælt som mange tror. Og piggdekk og varme klær er egentlig det eneste du trenger for å begynne.

Når interessen for både statistikk, sykkel og god formidling korrelerer vil vi nok med fremtiden få enda bedre informasjon om hvordan veksten faktisk er, og hva den skyldes.

*https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/13515842-1718953263/Tjenester%20og%20tilbud/Gate%2C%20transport%20og%20parkering/Sykkel/Sykkelstrategier%20og%20dokumenter/Statistikk%2C%20analyse%20og%20sp%C3%B8rreunders%C3%B8kelser/Holdningsunders%C3%B8kelse%20om%20sykling%20i%20Oslo%202024.pdf