Som en av sykkelbutikkene i Norge med lengst erfaring med elsykler, kan vi trygt si at vi har opparbeidet oss lang erfaring. Her får du vite hvilke elsykkelmotorer vi mener er best, og hvorfor du burde kjøpe elsykkel med denne motoren!

Hvilken elsykkelmotor er best? Med 15 års erfaring er det Bosch
Men hvorfor er det det? I dag i år 2025 er det jo mange andre motorer med spesifikasjoner enten på ene eller andre måten.
Så hvorfor leverer Bosch de beste elsykkelmotorene? Hva i vår erfaring gjør at vi trekker de konklusjonene? Elsykkelprodusentene våre lager elsykler med flere ulike motorer, men også noen av de har begynt å nesten utelukkende selge Bosch, hvorfor det?
Dette er litt lang lesning, og nederst har jeg laget en oppsummering av AI. Dersom du vil lese hele vil du forstå litt mer av vår bryske påstand, og kanskje litt mer hvorfor du bør styre unna både affiliate testvinnere, og kinesiske billigsystmer som skryter av urealistiske spesifikasjoner til uproposjonale priser.
La oss spole litt tilbake
Med lang erfaring på elsykler har vi vært borti mange motorsystemer opp igjennom, enten gjennom salg, eller test av sykler som har vært innom på reparasjon. Bosch, Shimano, Panasonic, Continental, Yamaha, Bafang, Xion, Ananda, Brose, Gobao, Hepha, Fazua, Specialized. The list goes on.
Over 15 år med elsykkel salg
Oslo Sykkelverksted solgte sin første elsykkel i 2008 og har siden den gang solgt flere tusen elsykler til fornøyde kunder. Motorene har utviklet seg på disse årene, samtidig er det et merker som skiller seg ut på helt overlegen kvalitet, ytelse og garantiordning.
Vi har hatt flere ulike elsykkelmerker opp gjennom årene og solgt, og håndtert reparasjoner og reklamasjoner på flere ulike systemer. Selv om vi ikke har ingeniørutdannelse, så har flere av oss enten høyere utdanning, håndverkerutdanning eller lang fartstid fra bransjen. Jeg vil påstå at kollegaene mine er både oppegående, nevenyttige og smarte.
Vi tør med andre ord påstå at vi har evnen til å opparbeide oss erfaring og trekke gode slutninger, samt gi deg trygge anbefalinger.
Høykvalitets motorer, som overgår konkurrentene på alle områder?
Før vi sjekker en slik påstand må vi snakke om hva «alle områder er» slik at vi er på samme bane.
For å sondere landskapet litt må vi derfor ta en litt nærmere titt på:
- Dreiemoment (Nm),
- Watt,
- Virkningsgrad,
- Vanntetthet, og
- Kvalitet ved normalt bruk i Norge
Bransjens akilleshel
Det er strenge krav for elsykkelmotorer i Norge og EU. Noen av de mest kjente kravene til elsykkelmotorer er:
- Elsykkelmotorer i EU og Norge ikke kan gå fortere enn 25Km/t (+/- 10%)
- Nominell watt skal ikke være mer enn 250w (500w på lastesykler + flere sære tilfeller)
- Motorene må være typegodkjent som elektronikk og CE merket. Altså Certificate Europee, ikke China Export som har en mistenkelig lik logo.
Problemet er at det er så mange parametre som gjemmer seg bak disse tallene og det er så lett å manipulere de, så kravene oppnår ikke helt formålet. La oss se på noen eksempler og la oss begynne med kanskje den viktigste spesifikasjonen folk bruker i dag til å sammenligne ulike motorer, dreiemoment.
Ingen krav til hvordan Newton meter måles
Sannheten er at det ikke er krav til hvordan Nm (Newton meter) måles på en elsykkel. Dette er lett å merke, og mange har merket og gir oss tilbakemeldinger på det samme. Momas og Fosna elsykler med motorer på 100Nm som er testvinnere hos affiliate partneren sin TEK.no oppleves som Bosch eller Shimano motorer med 60-70Nm. Uavhengig av hvilken kadens (antall tråkk per minutt) som du har.
Dreiemoment er en teknisk betegnelse som kan måles på flere ulike steder på en sykkel. Selve elmotoren inne i det innebygde skallet som sitter på elsykkelen, akslingen hvor krankarmene sitter, bakhjulsakslingen, eller dekket, og da vil tallet igjen avhenge av hvilket gir sykkelen står i. Alle disse stedene vil gi totalt ulikt resultat og kan lett manipuleres med mange av de ulike komponentene som kan byttes ut.
What er watt?
Watt er et annet konsept som det ofte skrytes av, men som det også ligger mange parametre bak. Her kommer min lille introduksjon til el-verdenen som jeg lærte da jeg tok fagbrev som elektriker for mange år siden:
Tallet som oppgis i Watt kommer fra tallene for strøm(Ampere) ganget med tallet for spenning(Volt).
Har du en motor på 36 volt spenning så trekker den i snitt 6,94 Ampere for å ha en effekt på 250 watt. Men bak disse tallene er det flere tall som gjemmer seg.
Vi skal ikke gå dypt inn i det, men gi et lite innblikk, slik at du forstår vår konklusjon enda bedre lenger ned. La oss kort se på nominell watt, og virkningsgrad.
Nominell watt the f***
Ett element som snakkes litt om er tid, for de 250 watt som den nevnte regelen snakker om gjelder for et snitt-watt over en gitt tid. Derfor er det ikke en regel som sier at motoren kun kan trekke ca 7 Ampere fra batteriet til en hver tid. Men i snitt over tid så kan ikke motoren ha en effekt over 250w.
Virkningsgrad
Det er også et viktig elektronisk konsept som snakkes mindre om i elsykkelverdenen og det er virkningsgrad. Det er hvor effektivt en motor faktisk bruker strømmen den trekker.
En motor med virkningsgrad på 0,5 (eller 50% effektivitet) og en nominell watt på 250 vil derfor trekke dobbelt så mye strøm fra batteriet som en motor som har en virkningsgrad på 1 (100% effektivitet).
Spoiler alert og liten digresjon om batterispesifikasjoner
Kan du ane hvor på skalaen et billig kinesisk system befinner seg i forhold til effektivitet, og hvordan dette påvirker spesifikasjonene på batteriet?
Trekker en motor dobbelt så mye strøm som en annen, må den ene ha dobbelt så stort batteri for at de skal oppnå samme rekkevidde. Kanskje ikke 1440Wh batteri er så bra som det ser ut som ved første øyekast?
Andre «områder»
Vi har snakket om Watt, og Dreiemoment, og sett litt hva som befinner seg bak disse begrepene. Det finnes noen områder til som er viktig å nevne noe kort om for å få et klarere bilde av landskapet.
Vanntetthet
Kan vi være enige om at et elektrisk system som skal brukes ute bør være vanntett? Det er ikke produsentene av alle de billige kinesiske systemene…
Normalt bruk
Vi bor ikke i et land som er paddeflatt, har evigvarende svak medvind i alle retninger, 20 plussgrader og aldri regn, gjør vi? En elsykkelmotor som selges på en elsykkel i Norge bør klare norske forhold. Synes du ikke?
Da er du i såfall kanskje uenig med en del elsykkelmotorprodusenter skal jeg si deg. Vi hører flere kunder og bekjente som har kjøpt testvinner elsykler i den billige klassen som får oppgitt at systemene ikke er vanntette eller holder mer enn 700 mil, eller 1-3 sesonger for en normalt aktiv pendler. Det er som å kjøpe melk som bare har en halv dags holdbarhet, om du sammenligner med the real deal.
Forventet vedlikehold
Igjen litt relatert til de to overnevnte, men hvem dødelige vasker sykkelen sin etter hver tur med såpe og silkehansker, balsam og bodyscrub? En normal elsykkel bør tåle normalt vedlikehold.
Dette gjorde dessverre at selv ellers gode merker som Yamaha seilet akterut i kvalitetskampen noen år tilbake. Motorlager som er ødelagt på grunn av søle etter under 1000km bør etter vår mening gå på reklamasjon nesten samme hvordan sykkelen ser ut. Et billig kranklager går ikke ofte i stykker så fort på samme tid! Nok om det.
Landskapet er sondert
Nå som vi har sondert landskapet litt, så kan vi begynne å ta en titt på vår opplevelse og mening om at Bosch motoren
Bosch sine motorer er svært gode på så og si alle områder. Disse motorene føles svært gode å sykle med og er kanskje den motoren som gir mest følelse av å alltid sykle i nedoverbakke eller at du som syklist er sterk. Og det er nettop den følelsen de fleste ønsker seg, eller ser for seg intuitivt. Samtidig som de er beregnet for å brukes selv under de harde norske forholdene.
Bosch leverer en serie ulike motorer, men i den forfryste steinrøysa Norge så er det de to kraftigste variantene som gjelder. De som kjøper elsykkel kjøper jo stort sett en elsykkel for å få hjelp i bakkene. Sykler du som 90% av de andre elsyklistene i Norge, altså med sideveske eller barn, så trenger du en såpass kraftig motor for å få ordentlig hjelp i de bratteste bakkene.

Hva skiller Bosch fra andre produsenter?
Det er flere områder hvor Bosch ligger et hestehode (eller fire) foran konkurrentene.
- Bosch har blant de kraftigste motorene på markedet
- Det er konkurrenter som har tilsvarende motorer som Performance eller Performance CX motoren. Så dette er ikke unikt, men et must for å regnes som best.
- Som vi var innepå måles motorstyrke både i watt og dreiemoment. Og selv om tallene til Bosch ikke er høyest, så fungerer faktisk denne motoren best i praksis. I en veldig grundig test av Ebike-magazine snakker de om hvordan Bosch slår flere motorer med høyere peak watt og dreiemoment!
- Føles best for flest
- Motorene til Bosch føles svært gode og intuitive å sykle på. Selv om dette er en subjektiv faktor så er ikke mennesker så unike som mange tror. Og folk flest synes Bosch er best.
Det er kanskje derfor de år etter år vinner tester etter tester og publikumspriser etter publikumspriser for beste motorsystem til elsykkel.
Og slår de andre konkurrentene igjen og igjen i flere store motortester, som denne hos Pinkbike.com
- Motorene til Bosch føles svært gode og intuitive å sykle på. Selv om dette er en subjektiv faktor så er ikke mennesker så unike som mange tror. Og folk flest synes Bosch er best.
- Bosch er enklest å feilsøke
- Vi lever dessverre ikke i en perfekt verden. Det er et faktum som det virker som bare Bosch forstår. Derfor har Bosch gjort det ekstremt mye lettere å feilsøke sine systemer enn konkurrentene. Det gjør at reklamasjonsprosessen med Bosch systemer går mye raskere enn for eksempel de to nærmeste konkurrentene Shimano og Yamaha.
- Kanskje er det dette som gjør at både vi som forhandler og mange kunder får så god opplevelse at Bosch vinner priser for beste kundeservice i sykkelmagasinene år etter år?
- Vi lever dessverre ikke i en perfekt verden. Det er et faktum som det virker som bare Bosch forstår. Derfor har Bosch gjort det ekstremt mye lettere å feilsøke sine systemer enn konkurrentene. Det gjør at reklamasjonsprosessen med Bosch systemer går mye raskere enn for eksempel de to nærmeste konkurrentene Shimano og Yamaha.
- Bosch er eneste levrandør som aktivt støtter fem års reklamasjonsrett!
- Dette gjør det sikrere for både oss som levrandør og deg som forbruker at ting holder og at ting blir fikset hvis noe skulle skje.
Romler det i motoren fordi den har gått gjennom saltsørpa i fire år og sykkelen har gått tur-retur månen? Vel, ny motor på reklamasjon!
- Dette gjør det sikrere for både oss som levrandør og deg som forbruker at ting holder og at ting blir fikset hvis noe skulle skje.
- Bosch er blant de aller mest driftssikre
- Med flere tusen solgte elsykler de siste femten årene og flere titalls ulike motorsystemer fra forskjellige produsenter så vet vi av erfaring at Bosch er best. De tåler det Ganske Land bedre enn konkurrentene.
Ulike motorer har hatt sine særegne utfordringer, men generelt sett ser vi prosentvis relativt sett færrest problemer med Bosch sine systemer. Her er det interessant å bite merke i at sykler som vaskes mindre har flere problemer enn de som vedlikeholdes og brukes penere, uavhengig av levrandør. Klikk her hvis du lurer på hvordan du vasker sykkel!
- Med flere tusen solgte elsykler de siste femten årene og flere titalls ulike motorsystemer fra forskjellige produsenter så vet vi av erfaring at Bosch er best. De tåler det Ganske Land bedre enn konkurrentene.
- Vi som bedrift kompanseres for garantijobber alle fem årene
- Dersom et Bosch produkt ikke har holdt mål, og må erstattes på garanti så får vi som butikk erstatning for arbeid og deler. Bosch tar med andre ord ansvar for sine egne dårlige produkter.
Shimano derimot, kanskje den største konkurrenten til Bosch kompanserer ikke for arbeidstid dersom en motor(som har fem års reklamasjonsrett i Norge) ikke fungerer etter Shimano sin garanti tid som er to år. Slutter en Shimano motor å fungere etter 2 år og 1 måned, så får du en ny motor på reklamasjonsretten i Norge, og vi som butikk monterer den gratis for deg. Men tiden vi bruker på feilsøking og bytte av defekt del kompanseres ikke av Shimano.
Ser man dette også i sammenheng med at Shimano har gjort svært lite for å forbedre hvor lett det er å feilsøke produktene sine, er det ikke så rart at dette blir teit.
- Dersom et Bosch produkt ikke har holdt mål, og må erstattes på garanti så får vi som butikk erstatning for arbeid og deler. Bosch tar med andre ord ansvar for sine egne dårlige produkter.
- Bosch eies nesten utelukkende av en veldedig stiftelse
- Ved utgangen av 2023 var 92% av selskapet eid av Robert Bosch Stiftung. En veldedig organisasjon som leder og finansierer sosiale, kulturelle og vitenskapelige prosjekter. Blant annet jobber de aktivt med å forbedre det tyske helsevesenet, og gi støtte til lovende vitenskap innen medisin og teknologi.
- Ved utgangen av 2023 var 92% av selskapet eid av Robert Bosch Stiftung. En veldedig organisasjon som leder og finansierer sosiale, kulturelle og vitenskapelige prosjekter. Blant annet jobber de aktivt med å forbedre det tyske helsevesenet, og gi støtte til lovende vitenskap innen medisin og teknologi.
- Uformell bransjestandard
- Det finnes utfordrere, og jeg er glad for at markedsdynamikken fungerer. For også Bosch blir stadig nødt til å pushe produktene og kvaliteten sin videre når de blir utfordret av konkurranse. Og samtidig synes jeg det er kult når «alle» sammenligner seg med Bosch. Bosch motorene har blitt en uformell bransjestandard, som alt måles – ikke etter, men opp mot.
Når nye utfordrere kommer på markedet prøver de å sole seg i glansen at de «føles» som Bosch, eller er «like god som Bosch». De må nok jobbe litt til i og med hvordan folk rangerer Bosch motoren best i publikumstester i store magasiner, og vår opplevelse og tilbakmeldinger fra kunder.
- Det finnes utfordrere, og jeg er glad for at markedsdynamikken fungerer. For også Bosch blir stadig nødt til å pushe produktene og kvaliteten sin videre når de blir utfordret av konkurranse. Og samtidig synes jeg det er kult når «alle» sammenligner seg med Bosch. Bosch motorene har blitt en uformell bransjestandard, som alt måles – ikke etter, men opp mot.
Selvkritikk og selvgranskning!
Vi må ha dette med. Vi er selgere. Vi prøver godt og fortelle ting litt nyansert her og jeg tror vi klarer det. Men det kan også tenkes at vi «tror på egen løgn». Det er mulig. Vi ønsker å drive fornuftig og godt denne sykkelbutikken vår, og da må vi ha et litt kritisk blikk på oss selv.
Det er ikke alle de nye systemene vi har fått prøvd grundig. Vi sykler ikke hele dagen på motorsystemer som ikke er kjøpt hos oss. Vi er ikke wizards på sykler og kan ta feil, selv om vi kan mye. Det gir mye rom for dårlig resonering, tilbøylighet til å lene oss mot det som er trygt og kjent fremfor det som er godt. Vi er mennesker.
Jeg håper virkelig artikkelen har kunne gi deg noe du kan vurdere dine egne valg på en god måte. Og jeg håper vi har klart å forklare vår mening og hvorfor vi har trukket vår slutning som vi har. Det er ikke sikkert det er rett for alle, selv om vi mener det er rett for mange!
En stor kritikk mot denne artikkelen er at vi på mange måter må si oss enige med Mountain Bike Magazine: Det er vel egentlig ikke mulig å definere «en beste motor» i dagens marked, for det finnes mange bra motorer til ulike formål. Dette sier de samtidig som de for første gang på nesten ti år skal utgi pris for «beste motor». Og Bosch vant faktisk ikke best i test. DJI (Drone selskapet) vant faktisk det!
Så det finnes andre motorer som har gode egenskaper og som er bedre enn Bosch under flere omstendigheter. Og plutselig kommer det en dag hvor en konkurrent feier Bosch av banen.
Noen av de andre motorsystemene har sine fordeler, som kan gjøre de til bedre valg i visse situasjoner, da spesielt pris.
Men, om du velger en elsykkel med Bosch motor så gjør du etter vår mening det tryggeste og beste valget, med tanke på ytelse, kvalitet, driftsikkerhet og kundeservice! Og faktisk i den samme store testen til Ebike Magazine vant Bosch prisen for «BESTE KJØP»
Siden den grundige testen har Bosch siden kommet med en solid oppdatering som øker spesifikasjonene kraftig fra da testen ble gjennomført. Det er typisk Bosch.

Vi kjenner til mange motorsystmer, og kan med trygghet si at Bosch er best
Gjennom årene har vi solgt, feilsøkt, reparert eller testet brorparten av motorsystemer på markedet. Samtlige fulltids ansatte hos oss sykler på elsykkel til daglig.
Med erfaringen vi har opparbeidet oss fra både jobb, tilbakemeldinger fra kunder og pendling på ulike motorsystemer vil jeg påstå med stor faglig tyngde at Bosch er best.
Oppsummering av AI
Med over 15 års erfaring med elsykler har Oslo Sykkelverksted testet og solgt motorer fra Bosch, Shimano, Yamaha, Bafang og flere. Basert på vår erfaring, vurderer vi Bosch-motorer som best for flest, på grunn av deres kvalitet, ytelse og tilpasning til norske forhold.
Uavhengige tester, som fra EBIKE-MTB og Pinkbike, viser at Bosch leverer høy kvalitet, god kraft i bakker og en intuitiv sykleopplevelse, spesielt for pendlere og de som sykler med last. Samt at de vinner priser etter priser.
Bosch-motorer skiller seg ut med best sykkelopplevelse og vinnere av flere store brukerundersøkelser som hos Nimm Rad og Ebike News, enkel feilsøking og robusthet som norske forhold.
Selv om andre motorer kan være passende i spesifikke situasjoner, er Bosch det beste valget for de som ønsker en pålitelig elsykkel. Deres fokus på kvalitet støttes av et bredt rykte i bransjen, som vist i eMTB News User Awards.