Hva er levetiden på en elsykkel?

Et klassisk spørsmål vi får når folk er på rekognoserings tur for å vurdere elsykkel er nettop dette: Hva er levetiden til en elsykkel? Svaret er ganske enkelt, det avhenger av hvor flink du er til å ta vare på den. En elsykkel må vedlikeholdes som alt annet som befinner seg ute i vær og vind og kjøres gjennom ild og vann, så for å sitere noen orientalske vise menn: The answer lies within.

Her kan du lese om:

  • Hva sliter på en sykkel?
  • Hva er forventet levetid på en sykkel?
  • Hva kan man gjøre for å øke levetiden?

Så hva er det som sliter på en sykkel?

Det korte svaret er sand, salt, smuss, lort og drit.

Den vanligste årsaken

Det litt lengre svaret er at det er ganske mye som sliter på en sykkel, men det desidert verste for en sykkel er alt som ikke blir vasket bort.

Sykkelen har behov for å vaskes

Det er mye kjipt vær i Norge, selv på østlandet, og på vinteren saltes flyter veiene i mer salt enn dødehavet. I Norge lages også veier av granitt og gneis, som er veldig harde bergarter. Bergartene kan være porøse, men sandkornene og støvet er hardere enn glass. Når dette setter seg fast mellom tennene og kjedet på sykkelen slites metallet ut på null komma niks. I andre deler av verden hvor bergartene er laget av kalk, så løses bokstavlig talt fjellet seg opp i vann. Når fjellet her hjemme ikke forsvinner, men setter seg fast i hver krik og krok på sykkelen din i stedet for å redde bort, så sier det seg at dette må vaskes bort om ikke sykkelen skal bli slipt bort.

Etter mange år i sykkelbransjen har jeg hørt mye rar logikk. Noen mener at man ikke skal vaske sykkelen fordi sykkelen blir våt uansett eller at vann gjør at sykkelen ruster. Dette var riktig nok en gammel gubbe som trolig ikke forsto at det samme gjalt svette. Men slike meninger finnes altså. En sykkel må vaskes, helst med såpe og svamp. Desto oftere, desto bedre. Men en liten advarsel her altså, det finnes riktig og feil måte å vaske en sykkel på. Lurer du på hvordan man vasker en sykkel finner du ut av det her.

Sykkelen trenger et korrekt smurt kjede

En annen faktor som sliter mye på sykkelen er enten et kjede som er for lite smurt, eller for mye smurt. Et kjede som er for tørt gnager fortere på kjede og tenner fordi det blir mer friksjon og metall mot metall. Et kjede som er smurt for mye samler opp mye smuss og salt som igjen fungerer som slipemiddel. Når kjedet er korrekt smurt, er det så vidt fuktig av olje når man stryker fingeren over det. Oljen skal trekke inn mellom alle kjede leddene og ikke flyte over.

Feil bruk sliter på sykkelen

Verkstedet vårt utfører flere tusen reparasjoner hvert år, og en annen vanlig årsak vi ser fører til slitasjeskader på sykkelen er feil bruk. Du tenker kanskje du er en flink syklist, men realiteten er at du mest sannsynlig er gjennomsnittlig. Det betyr at du bruker sykkelen feil gjennomsnittlig mye. Folk flest har ikke tenkt så mye på hva som er riktig måte å gire, bremse eller tråkke, siden den gang de lærte seg å sykle når de var 5 år gamle. Sannsynligvis så lærte du ikke alt, og kanskje lærte du noe feil eller har plukket opp uvaner langs sykkelveien. Girer man feil kan både kjedet og giret bli raskere slitt fordi det blir unødvendig mye press på disse delene i det man skifter gir.

Mange girer feil

For eksempel glemmer de aller fleste å gire ned til et lettere gir før de stopper for et lyskryss (Mange glemmer å stoppe på rødt lys også). Når man starter å sykle med alt for tungt gir, og vrenger gjennom alle girene med fullt tråkk på pedalene sliter det mye mer og man kan risikere og havarere sykkelen. Som et eksperiment lærte vi en Foodora syklist som ofte slet ut de tyngste girene til å bruke girene riktig. Siden han sykler 2000km i uken tok det ikke lang tid før vi fant ut at han kunne sykle ca 20% lenger på drivverket sitt (kjede og tannhjul) etter at han lærte seg å gire riktig.

Mange bremser også feil

Mange sykler opp og ned bratte bakker i Norge. Og mange må derfor bruke bremsene mye. Mange bruker bremsene sine alt for mye. Sykler man ned en lang bakke og man synes det går for fort, så er det mange som holder bremsen litt inne og snegler seg ned bakken. En slik nedbremsing kan gjøre bremsen flere hundre grader varm, noe som gjør at bremseklossene slites ti ganger så fort som normalt. Man kan også risikere å ødelegge bremsen fullstendig. Når man skal ned lange bratte bakker må man pumpe bremsene slik man gjør på bil, og man må bruke begge bremsene. Både bakbremsen og forbremsen.

Vi ser også ofte at folk sykler for lenge med utslitte bremseklosser. Du trenger ikke være sykkelmekaniker for å skjønne at bremseskiven til på bildet er ødelagt. Bytter man ikke bremseklosser i tide må man ofte også bytte bremseskive. Men i tilfellet på bildet måtte også selve bremsen byttes fordi den var blitt ødelagt. Jeg vet ikke hva du ville valgt om du måtte velge mellom et par hundrelapper for nye klosser eller flere tusenlapper for komplett brems og ny tannregulering? Dersom bremsen din høres rar og metallisk ut så er klossene kanskje slitt. Da må du gjerne komme innom så vi kan vurdere det for deg.

Det er lov å tenke seg om, eller spørre om hjelp

Det er flere måter å bruke sykkelen feil på enn hva fantasien kan komme opp med. Men selv de med dårlig fantasi klarer å komme opp med utrolig dårlige måter å bruke en sykkel på. For lite eller for mye luft i dekkene sliter mer på dekkene og kan gjøre at du punkterer oftere. Det kan også gjøre at hjulet blir skjevt og må byttes. At man ikke løfter rompa fra setet over humper i veien sliter mer på både kulelager, dempegafler og hjul. Feil montering av utstyr som sidevesker eller barnesete kan føre til at bagasjebrett, setepinner og til og med rammer brekker. Poenget er at det er én(i gåseøyne) riktig måte å bruke en sykkel på, og en million måter å bruke den feil. Har du aldri tenkt ordentlig gjennom hvordan du bruker din sykkel riktig så bruker du den antageligvis feil på en eller annen måte.

Ønsker du å lære mer om hvordan du bruker sykkelen riktig kan du lese denne artikkelen.

Så hva er forventet levetid?

Sykler selges med 2 års reklamasjonsrett. Noen elsykler har 5 års garanti på det elektriske. Sykler er med andre ord ikke forventet å vare ekstremt lenge, med mindre du tar vare på den. Vi har kunder som har kommet inn med en elsykkel etter ett år, syklet 100 mil og totalt neglisjert alt som kan kalles vedlikehold, og sykkelen er så slitt at det nesten ikke lønner seg å reparere den. Så har man andre kunder igjen som har kjøpt akkurat samme sykkel. Etter å ha syklet jorden rundt, tur retur solen og halve Andromeda galaksen på langs, så ser fortsatt både sykkelen og de originale bremseklossene ut som om de var nye. Forskjellen er bruk og vedlikehold. Gjennomsnittlig levetid for elsyklene i dag ligger på mellom fire og seks år. Eller rettere sagt med gjennomsnittlig vedlikehold vil sykkelen holde mellom fire og seks år.

Med gjennomsnittlig vedlikehold vil sykkelen holde mellom fire og seks år.

Forventet levetid er altså noe som kun avhenger av deg og hvordan du tar vare på sykkelen. Eller som jeg skrev innledningsvis – «The answer lies within». Hvor godt forventer du at du tar vare på sykkelen din? Hvor ofte er du villig til å vaske den, og hvor godt vasker du den når du først gjør det? Man kan la være å vaske fullstendig, man kan ha med seg en fille og tørke av det værste i ny og ne, eller man kan gi sykkelen en full spa behandling etter hver tur. Og alt midt i mellom.

Hva kan man gjøre for å øke levetiden?

Min mor er en dyktig familieterapeut, og man skulle tro at vi snakker to forskjellige språk når vi snakker fag og jobb, men det er overraskende mye som er likt.

Dessverre ingen one size fits all løsning

Det er som med en sykkel som med mye annet i livet, det blir så bra som du gjør det til. Samtidig er det ikke alltid lett å gi en one size fits all løsning på utfordringene du har i ditt forhold (enten det er sykkelen eller partneren din). Noen har kanskje en kravstor partner, og man føler man ikke kan gi mer av seg selv. Andre er rett og slett den kravstore partneren selv. Gi sykkelen din en service, og så kan vi gi deg en bedre forståelse av hva du kan gjøre i ditt forhold. Med sykkelen din vel og merke. Vedrørende partneren din får du kontakte min mor! Likevel, kan er det noen ting som de fleste kan bli bedre på. Alle kan bli bedre på å vaske sykkelen sin.

En regel til hjelp

En tommelfinger regel som vi gir de som kjøper ny sykkel er at man bør vaske sykkelen minst en gang i måneden på sommeren og en gang i uken på vinteren. Dette er mer enn hva gjennomsnittet gjør, men vil til gjengjeld spare deg for tusenvis av kroner i vedlikehold.

En sannhet til besvær

For å trekke linjer til familieterapi igjen, så er det kanskje faktisk sånn at du ikke er verdens beste syklist, akkurat som du trolig ikke er verdens beste partner på alle områder. Har du egentlig satt deg inn i hva slags girsystem du har og hvordan det liker best og bli behandlet? Vet du egentlig hva som er den optimale kadensen for din elsykkel? Har du egentlig konferert med partneren din (sykkelen i dette tilfellet) om hvordan den liker å bli behandlet, ikke bare antatt at du god på alt?

Det svir litt å spørre seg selv slike spørsmål og gå i seg selv, jeg vet, men det er faktisk den måten vi kan bli bedre partnere. Og noen ganger er det sånn at de små tingene vi selv gjør, gjør det lettere for de rundt oss og behandle oss som den prinsen eller prinsessen vi egentlig er, og som vi kanskje litt for ofte forlanger at andre skal behandle oss som. Vasker man sykkelen litt oftere, så fungerer sykkelen litt bedre, mye lenger!

Måtte dere bli gamle sammen!

Forhåpentligvis så har du fått litt mer håp for sykkelen din, og forholdet ditt til den. Kanskje er det sykkelen som trenger en real behandling hos oss før dere gir forholdet et forsøk til. Og kanskje skjønner du at du kan bli flinkere til å ta litt bedre vare på sykkelen din. Vi står hvert fall klare til å hjelpe om det skulle være noe med sykkelen din. Ønsker dere å booke time må dere gjerne gjøre det her.