Vintersykling med piggdekk til sykkel og elsykkel 

Book omlegg her

Piggdekk er et «must» om man sykler på vinteren. Det ruller ikke like bra som vanlige dekk, men til gjengjeld så griper dekkene selv på speilblank is. Vintersyklister som har blitt vant til piggdekk sier de føler seg mye tryggere på sykkelen en på beina, når det er glatt. Det finnes også noen piggfrie varianter for deg som ønsker mer hastighet og mindre rullemotstand. Disse dekkene funker ofte bedre enn vanlige dekk på både snø slush og frost, men dersom det er speilblank is, så må man sykle forsiktig med disse også.

– «Sykling på vinteren krever ikke nerver, men pigger av stål»

Vi selger kvalitetsdekk fra Suomi Tyres, Schwalbe, Continental og Pirelli. Både Suomi Routta, Schwalbe Marathon Winter Plus, og Continental Contact Spike er er svært populære dekk for vintersykling. Disse dekkene holder vanligvis tre fulle vinter sesonger. Da er det ofte gummien som begynner å bli morken på grunn av salt, og ikke piggene som detter ut. Rimeligere piggdekk har en tendens til å enten miste pigger, ikke ha grep, piggene punkterer slangen eller at dekkene blir utslitt etter svært kort tid. 

Piggdekk til elsykkel bør ha 240 pigger eller mer (gjelder for 28 tommer dekk). Aktive syklister som ønsker mindre rullemotstand kan vurdere vinterdekk med færre pigger eller piggfrie dekk. Oslo har de siste årene blitt svært flinke til å børste, båke og salte veiene, slik at det blir så lite snø og is som mulig. Likevel kan man ikke være helt sikker om det er glatte flekker med is her og der. Oslo kommune er svært flinke til å både børste og salte sykkelveiene, slik at de holder seg så isfrie som mulig. Men siden det ikke er varmekabler i fortauene i Oslo så trenger man piggdekk til sykkel.

Vi selger også egne piggdekk til elsykkel. De er mer solide enn vanlige sykkeldekk fordi elsykler ofte veier mer og utsettes for større belastning. Aktive syklister kan godt velge slike dekk til sin vanlige sykkel for mer slitesterke dekk. Det er stor kvalitetsforskjell på rimelige piggdekk og solide dekk tilpasset elsykkel. Dette gjenspeiles ofte også i prisen. 

Hvordan sykle om vinteren?

Vurderer du å sykle på vinteren og lurer på om det er noe for deg? Spør noen du kjenner, som sykler på vinteren, om hvordan det er og om de har noen tips. Erfarne syklister har gjerne lært seg små rutiner som gjør hverdagen med vintersykling mye lettere. Her er fem tips som gjør vintersykling til en bedre opplevelse:

1. Bruk gode piggdekk!

Gode piggdekk gjør turen både tryggere og enklere. Erfarne vinter syklister sier de føler seg langt tryggere på sykkelen som har piggdekk enn på bena, de dagene det er glatt. 

2. Kle deg godt!

Selv om temperaturen ligger rundt null grader, og du skal ut i aktivitet vil nettop bevegelsen gjøre at den effektive temperaturen faller drastisk. Ved null grader vil du ved elsykkelens maksimale tillatte hastighet med assistanse ha en effektiv temperatur på minus seks grader. Kle deg vindtett, og kle deg godt. For å beskytte hendene kan Barmitts være et veldig godt alternativ. Det er vindtette votter som er fastmontert på sykkelen. Se dem i vår butikk, hvis du lurer på hva det er eller ønsker å kjøpe. 

3. Lys og refleks

Det er påbudt med lys foran og bak på sykkelen etter mørkets frambrudd. Husk hvitt lys foran og rødt lys bak. Blinkende/bevegende lys skaper mer oppmerksomhet enn statisk. Reflekser på sykkelen og på kroppen øker også synligheten din betraktelig.

4. Vask sykkelen ofte!

Sykkelens verste fiende er salt. Dette tærer på alle mekaniske og selv statiske deler på sykkelen. Skyll sykkelen ofte, eller bruk en fuktig fille til å få vekk det verste av saltet. Smør kjedet jevnlig, så det alltid er litt fuktig av olje. Dette trenger ikke ta deg mer enn 2 minutter. Klikk her for en enkel vaske-guide!

Samtidig er det slik at desto bedre du vasker sykkelen, desto bedre vil sykkelen holde seg. Vi har sett nye sykler som er utslitt etter en vintersesong, sykler som med regelmessig vask og smøring kunne holdt i mange år. 

5. Sjokolade i sekken

Hvis du sykler hver dag, så kan du være sikker på at du en dag kommer til å punktere. Ha derfor en liten sjokolade i sekken, slik at du får et lite energi kick når sinnet bobler, sluddet høljer, og vinden klasker deg i fjeset. 

PS. Ta også med en reserveslange og pumpe, eller bruk energien fra sjokoladen til å trille sykkelen til oss, så fikser vi den for deg. 

Typiske utfordringer med sykling på vinteren

Det finnes noen vanlige utfordringer med vintersykling og plutselig står du der som et spørsmålstegn når sykkelen ikke fungerer slik den skal.

Jeg vasket sykkelen i går, og nå fungerer ikke giret! 
– Da har det nok trengt vann inn i girwiren noe som gjør at den fryser. Ta med sykkelen inn i varmen og ta ut girwiren slik at den tørker. Fyll strømpen med olje så blir det litt vanskeligere for vannet å trenge inn. 

Bremsene piper noe forferdelig! 
 – Dette er nok noe du må bli vant med på vinteren. Skivebremser skriker litt når de blir våte. Litt svak oppbremsing over noen titalls meter gjør ofte at skiven blir varm og vannet fordamper, og dermed forsvinner også pipingen. Samtidig kan det også være greit å sjekke at klossene ikke er utslitt litt oftere på vinteren da disse slites oftere. 

Jeg blir forferdelig kald på fingrene!
– BarMitts er et flott alternativ som holder fingrene varme! Kle deg godt ellers, en varm kropp holder fingrene lettere varme!

Jeg klarer ikke se når man sykler når det snør!

 – Det finnes faktisk egne hjelmer for vinteren, som er varmere og kommer med visir, slik at du slipper å få snø og haggel i øynene. Eventuelt så fungerer slalombriller helt ypperlig!

God tur

Når du en dag sykler forbi lange køer på vei til jobb, ser den skyfrie himmelen over deg, den dags-lange solnedgangen eller bare puster inn den friske skarpe vinter lukten, så kan du være sikker på at du kommer til å få veldig mange fine dager på sykkel gjennom de kommende vintrene. 

God tur,
hilsen Oslo Sykkelverksted