top of page
Søk
  • Oslo Sykkelverksted

Vanlige spørsmål vedrørende sykling

Oppdatert: 23. jan.

Det er ikke rart at man kan lure på noe om sykkel. De færreste foreldre lærer barna sine alt som er å lære om sykkel, og man lærer ikke veldig mye mer om sykkel etter sykkel dagene på barneskolen. Har du kommet hit er det trolig fordi du lurer på et eller annet. Finner du ikke svaret her, må du gjerne ta kontakt med oss!

Er det påbudt med sykellys?

Er det påbudt med lys på sykkel?

Ja, det er påbudt med lys på sykkelen i Norge når det er mørkt eller dårlig sikt. Det anbefales også å bruke lys på sykkelen når det er dårlig sikt på grunn av værforhold som regn eller tåke. Det er også påbudt med reflekser på sykkelen. Lys og refleks gjør deg mye synligere i trafikken og det blir lettere for andre trafikanter og tilpasse seg. Jeg ser mange syklister som ikke bruker hverken lys eller refleks selv på vinteren, dette kan være direkte livsfarlig. Det er ikke rart at bilister kan bli irritert. Det er ingen krav til hvor kraftig lyset må være, men et kraftig lys med blink fanger mer oppmerksomhet. Og husk: Hvit eller gult lys foran, rødt lys bak!

Er det påbudt med hjelm på sykkel?

Nei, det er ikke påbudt med hjelm på sykkel i Norge for voksne. Men det anbefales å bruke hjelm for å beskytte hodet mot skader ved ulykker. For barn under 15 år er det påbudt å bruke sykkelhjelm på elsparkesykkel. På sykkel er det ikke like strengt, men det er like dumt å ikke bruke hjelm. Forskning har vist at bruk av sykkelhjelm kan redusere risikoen for hodeskader ved sykkelulykker med opptil 85%. Hjelmen beskytter hjernen mot skader ved å absorbere støt og redusere kraften som overføres til hodet. Hjelm er med andre ord en av de billigste livsforsikringene du kan kjøpe!

Hvordan bytter man bremseklosser?

Dette er ikke så lett å gi deg svaret på i en artikkel, og youtube er et sted hvor du kan få mye bedre svar. Men det er noen ting som er viktig å huske på. Fungerer ikke bremsene optimalt etter at du har fikset på dem kan du risikere å ikke klare å stoppe når trikken kommer. Med andre ord, vet du ikke hva du driver med eller hvordan du skal kvalitetssikre arbeidet med å bytte klosser, så bør du kanskje la noen profesjonelle gjøre det.


Når må man bytte klosser på sykkel?

Dersom bremsene bråker veldig mye må du kanskje bytte klosser. De bør hvertfall sjekkes for hva som forårsaker ulyden. Bremser skal overhode ikke smøres der selve bremsingen skjer, altså mellom klosser og bremseskive, klosser og felg o.l. Smører du her ødelegger du bremsen, og du kan risikere å miste all bremsekraft. Dersom det kommer olje på klossene til skivebrems må kanskje både bremseskive eller til og med bremsekalipper byttes om det er lekkasje. En skivebremsekloss har et keramisk belegg som klemmes mot bremseskivene som ofte er laget av aluminium eller stål. Bremsebelegget er festet til en liten plate på bremseklossen. Når bremseklossene er nye er belegget ca 2mm tykt. Når de er brukt opp er det rundt en millimeter igjen. Da er det ofte ikke noe profil på kanten av klossen igjen, noe som kan gjøre at klossene piper. Klossene har kanskje også absorbert olje fra veibanen og bremser dårligere. Stemplene på kalipperen går langt ut og man får kanskje mindre bremseeffekt fordi bremsehendlene ikke fungerer optimalt. Venter man for lenge med å bytte klosser kan man ødelegge både bremseskive og brems, noe som blir langt dyrere enn å bytte klosser ofte og regelmessig.

På felgbremser er det også viktig å følge med. Felgbremseklosser har ofte en slitasjelinje som forteller når bremseklossene må byttes. Disse bremsene er også viktige å bytte regelmessig og før det er for sent. Felgene som er kompatible med slike bremser har ofte et spor som indikerer hvor slitt felgen er. Er felgene så slitt at de blir konkave må felgene byttes. Dette er ofte en litt dyrere operasjon og kan være et tegn på at sykkelen bør byttes ut. Byttes ikke felgen ut tidsnok kan felgen ryke og i verste fall føre til at du stuper over styret i høy hastighet. Og så kommer trikken.

Hvordan justerer man skivebrems?

En skivebrems har ulike komponenter, men generelt sett er det kun bremsekalipperen som trengs å justeres. Den er montert med to skruer til rammen. Hydrauliske skivebremser har også en skrue for å ta ut olje, den må du ikke røre da det kan føre til at olje lekker ut på bremseklossene og bremseskivene. Søk på youtube etter hvordan du justerer bremsene eller ta en tur innom profesjonelle. Bremser bør ikke røres med mindre du vet hva du driver med. I verste fall kan du, you guessed it, få et ublidt møte med trikken.

Hvordan bytter man slange på sykkel?

For å bytte slange på sykkelen trenger man en dekkspak og en pumpe.

1. Løsne hjulet fra sykkelen.

2. Tøm resterende luft fra slangen.

3. Klem dekket sammen mot midten av felgen. Gjør dette med hele dekket.

4. Ta dekkspaken og løft dekket av felgen. Begynn ved ventilen.

5. Ta ut den gamle slangen. Når du har tatt ut den gamle slangen er det smart å sjekke hvor hullet på slangen er og sjekket dekket nøye hvor hullet korresponderer. Ofte vil man finne at årsaken til punkteringen sitter igjen i dekket, noe som er fornuftig å fjerne.

6. Sett inn den nye slangen. Det er litt lettere å fylle bittelitt luft i den nye slangen slik at den ikke er helt flat. Ikke blås for mye inn i den, da det kan bli vanskelig å sette på dekket.

7. Klem dekket på felgen igjen og dytt samtidig slangen inn i dekket. Avslutt ved ventilen. Noen ganger kan det være vanskelig å få på siste biten av dekket, da trenger du dekkspaken igjen. Løft dekket forsiktig på plass og vær forsiktig så du ikke skader slangen.

8. Når dekket er på, fyll litt mer luft i slangen, og klem rundt hele dekket så slangen ligger så sentrert og godt som mulig inn i dekket.

9. Fyll dekket mer korrekt mengde luft. På siden av dekket står det ofte et tall med PSI eller BAR bak. De fleste hybridsykkel dekk skal ha mellom 35 og 65psi eller 2,4-4,5 Bar. Landeveis dekk skal ha mer og stisykler ofte litt mindre.

Det er samme prosedyre for å lappe en slange, eller dekk på en sykkel.

Hvordan fyller man luft i dekk?

For å fylle luft på en sykkel, følger du disse trinnene:

  1. Finne luftventilen på dekkene, det kan være enten en Schrader(Bilventil), Dunlop(Gammel delvis utgått) eller Presta(også kalt fransk- eller racer ventil) ventil.

  2. Skaff deg en luftpumpe som passer til ventilen på sykkelen din. De fleste pumper går til alle ventiler. Dunlop og Presta fylles med samme ventilhode.

  3. Fjern beskyttelses hetten på ventilen ved å skru av korken. Presta ventiler må i tillegg åpnes ved å skur opp den lille tappen.

  4. Sett pumpehodet på ventilen og sørg for at det er godt festet.

  5. Pumpe luft inn i dekket til riktig trykk, dette kan du finne på dekket eller i sykkelens bruksanvisning. De fleste hybridsykkel dekk skal ha mellom 35 og 65psi eller 2,4-4,5 Bar. Landeveis dekk skal ha mer og stisykler ofte litt mindre.

  6. Når riktig trykk er nådd, ta av pumpehodet og sett tilbake beskyttelsen på ventilen.


Hvor ofte bør jeg ha service på sykkelen min?

Dette avhenger veldig av hvor mye du bruker sykkelen, men en veldig generell anbefaling er en gang i året. Sykler du flere kilometer dagelig kan det være en ide og ta sykkelen til service oftere. Det som avgjør behovet for service aller mest er hvor flink du er til å holde sykkelen ren og med et smurt kjede. Vi har kunder som har syklet over 23000 km. Dette tilsvarer over halve jordens omkrets eller Nordkapp - Lindesnes ti ganger. Og syklene ser nye ut. De vasker sykkelen på riktig måte, hver dag. Og så har du andre igjen som har hatt akkurat samme sykkel. De har kanskje brukt den to ganger, da i den verste saltsørpa i desember, latt sykkelen stå i boden i tre måneder, og sykkelen er totalt ødelagt og rustet når våren kommer.

Regelmessig vasking av sykkelen kan mangedoble sykkelens levetid og redusere vedlikeholdskostnaden til en brøkdel. Noen føler de kanskje ikke har tid, og slik er det. Da står vi klare til rådighet.

Hvordan heve styret på sykkel?

Gamle sykler fra før 90-tallet hadde ofte et styre som kunne heves. De siste årene er det stort sett kun komfortable bysykler og elsykler som har justerbart stem og mulighet for å heve styret for en mer komfortabel sittestilling. Det er ofte mulig å bytte ut deler på sykkelen, slik at du kan få mulighet for å heve styret selv om du ikke skulle ha det. Her finnes det mange varianter og man må holde tungen rett i munnen for å velge riktig. Stikk innom en seriøs sykkelbutikk, og du bør raskt få svar om hva som er mulig til din sykkel!

Hvordan montere en sykkelkurv?

Det finnes mange ulike sykkelkurver og festeanordninger til kurver. Fastmonterte kurver krever ofte litt mer teft og tilpasning. Sykler er ikke standardisert så mye at alle har mulighet til å ha fastmontert kurv. Det finnes derimot mange kurver som festes kun med brakett på styret. Dette er ofte et mye enklere alternativ!

Hvordan vaske sykkel?

Det svaret finner du ved å følge denne linken: https://www.oslosykkelverksted.no/vaske-sykkel

Det finnes også mange andre spørsmål vedrørende sykkel. Ta kontakt om du har behov for hjelp til en av dem.

0 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page