Søk
  • Oslo Sykkelverksted

Hvordan velge elsykkel?

Oppdatert: 22. aug.

En guide for å gjøre det lettere å finne riktig elsykkel til ditt bruk


Først og fremst - Den aller raskeste og enkleste metoden for å velge riktig elsykkel er å dra innom en god sykkelbutikk. Her får du ofte lov til å prøve litt forskjellige sykler, samt at du får god veiledning fra kompetente folk som kan hjelpe deg finne en sykkel som passer dine behov. Kom gjerne innom oss på Oslo Sykkelverksted, eller les gjerne noen gode tips nedenfor!

 

Det å velge sykkel kan for mange virke som en vanskelig utfordring. Når man i tillegg setter på et elektrisk system som gjør at det blir enda flere valgmuligheter, er det lett å bli oppgitt. Slapp av, vi hjelper deg finne en type som passer deg! Enten man skal kjøpe ny sykkel eller elsykkel kan man bli overveldet av valgmulighetene. Skal man kjøpe nytt eller brukt; Offroad eller hybrid; Landevei eller Cyclocross; Og hva er egentlig en Road n' Gravel? 

Valgmulighetene er mange og forskjellene mellom syklene er ofte små. Det er noen ting du kan tenke gjennom som kan gjøre valget lettere. Nedenfor forklarer vi de viktigste forskjellene man bør tenke på samtidig som vi viser noen eksempler. Har du fortsatt spørsmål er det bare å ta kontakt!


1. Hvor skal jeg sykle? Grus, stier eller på asfalt?

2. Skal jeg bruke sykkelen lite eller mye?

3. Ønsker jeg komfort eller effektivitet?

4. Hvor stort er budsjettet mitt?

5. Hva slags motor bør jeg ha?

6. Hvor stort batteri trenger jeg?

7. Hvor bør jeg kjøpe elsykkel?

 

1. Offroad eller vei?


Det første du må tenke på er hvor du har tenkt til å bruke sykkelen. Skal du bare sykle på asfalt eller skal du bare sykle på grusvei eller sti? Det vanligste er litt av begge deler, og derfor velger mange en hybridsykkel som nettop er beregnet for bruk på både grus og asfalt. 





Offroad
  • Har dempegaffel for mer komfort

  • Har grovere dekk for bedre grep

  • Har litt oppreist sittestilling for bedre oversikt og kontroll



Focus Planet² 5.7 - Perfekt elsykkel til pendling og tur OsloSykkelverkste
Focus Planet² 5.7 - Perfekt elsykkel til pendling og tur


Vei
  • Har mulighet for å låse gaffel for høyere effektivitet, eller stiv gaffel

  • Har glatte dekk for mindre rullemotstand

  • Fremoverlent sittestilling for mindre luftmotstand



Ja takk, begge deler!

Er du en vanlig syklist som sykler mest på asfalt, men noe på grus eller dårlige veier er det en allround/hybridsykkel med dempegaffel som passer deg best. Disse syklene fungerer godt både til pendling og eventuelle turer selv i litt mer kuppert terreng. Nedenfor er en video fra Rallarvegen, med en modell fra vår mest populære hybridsykkel serie. Stilig design, god kvalitet og oppreist sittestilling gjør noen sykler godt egnet til et svært variert bruk. Endeavour serien fra Kalkhoff er en serie elsykler som har vært vår mest solgte elsykkel serie i mange år. Kalkhoff, et av europas eldste sykkelmerker, leverer høy kvalitet på komfortable og allsidige elsykler.


Klikk her for å lese mer om Kalkhoff Endeavour


2. Lite eller mye bruk


Det neste du kan tenke på er om du skal bruke din nye sykkel lite eller mye. Skal du ha en sykkel for å ha en sykkel eller skal du sykle 4 mil hver dag, hele året? De som bare skal ha en sykkel er selvfølgelig helt fri til å velge hva de ønsker. Dersom man skal sykle til jobb flere ganger i uken burde man ha litt bedre kvalitet enn det aller billigste. Sykler fra 25 000,- har generelt bedre utstyr enn rimeligere elsykler samt at de har bedre elektriske komponenter som tåler daglig bruk og mer aktiv bruk.


Noen skal kanskje erstatte bilen i så stor grad som mulig da er alternativer som Focus Planet² 6.9 eller Benno sin Longtail sykkel gode alternativer. Disse syklene har høyere lastekapasitet og og kraftige motorer som hjelper deg opp de bratteste bakkene selv når syklene er fullastet med barn og matvarer.






3. Komfort eller effektivitet?


Det neste man kan tenke på er om man ønsker komfort eller effektivitet. Dessverre er disse to delvis motsetninger. Dempere på sykkelen gjør turen mer komfortabel. Fortauskanter blir mykere og humpete veier føles jevnere. Men energien i tråkket forsvinner delvis ned i demperen noe som fører til mindre effektivitet. 

Sittestilling påvirker også effektiviteten. Har sykkelen en slak geometri så ryggen er rett opp og ned så er det selvfølgelig veldig komfortabelt. Spesielt om man har en sofa av et sete samtidig. Dessverre fører det også til et mindre effektivt tråkk og motbakker blir tyngre fordi man sitter bakoverlent.  

Kalkhoff Endeavour 5b Move, Bosh Performance, elsykkel til rallarvegen
Mange velger en mer komfortabel elsykkel, fordi man nettop får mye hjelp og ikke har så mye behov for effektivitet. Kalkhoff har et stort utvalg av gode og allsidige elsykler som passer bra både til pendling eller turer på fjellet.

Dersom sykkelen har en mer aggressiv sittestilling vil tråkket bli mer effektivt og luftmotstanden mindre.

Effektive sykler har stive rammer og stiv gaffel noe som gjør at energien i tråkket ditt bringer deg fremover, i stedet for at energien forsvinner i bevegelige deler i sykkelen. Har sykkelen din en stiv ramme vil humper i asfalten bli mer merkbare.  Effektive elsykler vil også ha en fordel med tanke på batteriets rekkevidde.


4. Lite eller mye penger


Lag et budsjett

Det kan være lurt å lage et lite budsjett før man kjøper ny sykkel. Når du har tenkt gjennom punktene overfor og har kommet frem til ca hva slags type sykkel du trenger, så legger noen ganger premissene styring for hvilket budsjett du bør ha.


Elsykkel hele året

Tenker du på å sykle med elsykkel hele året er det sterkt anbefalt med en sykkel til mer enn 20 000,- og krank motor. Systemene til Bosch, Yamaha og Shimano er blant de mest driftsikre og er trygge valg til vintersykling.

Kvalitet koster penger.

Noen ganger er det noe i ordtaket om at hvis noe ser for godt ut til å være sant, så er det som ofte det. Det gjelder også sykkel. På tross av dette har det spredd seg mange myter angående sykler. Er for eksempel en lettere sykkel bedre enn en tung sykkel? Svaret finner du lenger nede! Mange vet at Shimano XT er et godt girsystem siden hele giret er laget av metall og har et mer presist design. Finner du en ny vanlig sykkel med XT gir som koster under 4.000,- så er mest sannsynlig resten av sykkelen laget svært dårlige komponenter.

Billige sykler ruster fortere, mister lakken lettere og blir raskere utslitt. Mer kostbare sykler har ofte mer rustbestandige deler, bedre legering på metallet i rammen og derfor lettere og stivere rammer, bedre lakk, i tillegg til generelt bedre kvalitet på alle komponenter. Alle disse tingene er med på at sykkelen ser finere ut lenger, at sykkelen holder lenger og at den oppleves mye bedre å sykle på.

Samtidig bør du sjekke spesifikasjoner på flere sykler før du kjøper. Spesielt på elsykler varierer prisene veldig. Vi har dessverre sett flere eksempler de siste årene at prisene kan variere med opp til 10.000,- på sykler med samme motor og tilsvarende utstyr, uten at noen av dem er nedsatt i pris. 


Dersom du skal pendle aktivt og sykle mer enn en mil hver dag, hele året, bør du velge en sykkel mellom 30 000,- og 40 000,-. Da vil du få en gjennomført god sykkel, stor batterikapasitet, slitesterke komponenter og en god krank motor. Til høyre ser du vår bestselgende pendlesykkel - Focus Planet² 5.7 Og for deg som lurer på om en lettere sykkel alltid er bedre - Nei, det er det ikke. En lett sykkel er lettere å løfte, men ikke lettere å sykle. Vekt har faktisk svært lite å si for om sykkelen føles "lett" å sykle på. Kvaliteten på rammen og hvor stiv den er er hva som betyr noe. Lette og billige rammer av karbon er derfor ofte langt dårligere enn selv aluminium eller stål, som fort kan veie over dobbelt så mye. Triller hjulene dårlig, henger bremsen eller er det lite luft i dekkene, kan dette også ha langt mer å si enn hvor mye sykkelen veier.


5. Krankmotor eller navmotor

Bosch Krankmotor elsykkel kalkhoff, haibike, krankmotor eller navmotor.
En av de vanligste krankmotorene på markedet er Bosch Performance motoren. En kraftig og god elmotor

Krankmotor vs. Navmotor Det finnes to typer motor på elsykkel: krank og nav motor. Det som har klart skilt seg ut som det beste er krankmotor. Likevel finnes det fordeler og ulemper med begge, og noen ganger kan en nav motor være mer enn godt nok.


Dersom du skal pendle flere kilometer og flere dager i uken er det helt klart anbefalt å gå for en mer driftsikker krankmotor. Det samme gjelder om man skal trekke mye last, som barnevogn, eller om man skal sykle hele året. Ønsker du derimot en elsykkel for bruk i byen eller lette turer fra A til B, vil en rimeligere navmotor stort sett gjøre nytten.


Motorkraft

Både krank og navmotorer er etter regelverket ikke sterkere enn 250W. Likevel er det stor forskjell på hvor sterke motorene er. Grensen på 250W er et gjennomsnittsmål, noe som betyr at en motor kan trekke langt mer over kortere perioder. Det som virkelig skiller motorene er hvor stort dreiemoment motoren har. Dette blir ofte oppgitt i Newtonmeter(Nm). Navmotorene ligger vanligvis mellom 30 og 50 Nm, mens krankmotorene ligger på mellom 40 og 80 Nm. I praksis betyr dette at krankmotorene har lettere for å dra deg opp de bratte bakkene, samtidig som de bruker mindre strøm slik at du får lenger rekkevidde. 


Navmotor

Navmotorene kommer enten montert foran eller bak. Disse systemene er mye rimeligere enn krankmotorene og er derfor et mer egnet valg for mange. Av navmotorer er det bakhjulsdrift som er regnet som best. Likevel kan en elsykkel med bakhjulsmotor oppleves som baktung.  Sykler med forhjulsmotor kan oppleves som mer stabile, men ved løst underlag begynner hjulet lett å spinne. 


Bosch motorene Performance og Performance CX er svært driftsikre motorer som gir masse kraft og god kjøreopplevelse

Krankmotor

De store produsentene av krankmotorer har gått grundigere til verks med motorene sine. Disse systemene er mer driftssikre og har ofte feilsøkings programvare som gjør det mye lettere å finne og utbedre eventuelle feil. Motorene er generelt sett sterkere og gir en bedre sykkelopplevelse. På grunn av kvaliteten koster disse systemene noe mer enn navmotorene. Greie krankmotorer får man på elsykler fra ca 20 000,-. Dersom man skal pendle og du har kuppert terreng hele veien. Kanskje du skal trekke sykkelvogn eller ha litt ekstra last i ny og ne? Da anbefaler vi kraftige krankmotorer som Bosch Performance motoren eller tilsvarende. Disse er svært kraftige og har høy kjørekomfort. Bosch Performance motor eller tilsvarende finner du på elsykler fra ca 28 000,-. De kraftigste motorene fra Bosch, Shimano og Yamaha er alle svært driftssikre og gode til turer med bratte bakker og tyngre oppgaver som å trekke barn i vogn. Skal du opp Norges bratteste bakke med en skokk unger i barnevogn hver dag, så må du opp på de aller kraftigste motorene på markedet, og du må beregne et budsjett fra minimum 40 000,-. Beklager, noe annet nytter ikke. Skal du derimot hovedsakelig sykle rolige turer på asfalt uten veldig kupert terreng holder de rimeligere krankmotorene fra disse produsentene, som har en ytelse på mellom 40 og 60Nm.


Hva bør jeg velge?

Dersom du skal pendle flere kilometer, mange dager i uken, dersom du skal trekke barnevogn eller du tenker å bruke elsykkelen hele året, bør du velge en krankmotor. Dersom du ønsker et rimeligere alternativ og kun trenger en elsykkel for å ta deg fra A til B, en gang i blant, gjør navmotoren ofte jobben godt nok. Greie navmotorer får man fra ca. 15 000,-.



- Krankmotor -


+ Ofte sterkere, mellom 40 og 80 Nm

+ Lavere tyngdepunkt

+ Momentsensor 

+ Mer naturlig sykkelopplevelse, føles som om du er sterk

+ Driftsikkert

- Mer kostbar


- Navmotor -

+ Rimeligere

+ Mindre slitasje på drivverk

- Ugunstig tyngdepunkt

- Mindre naturlig sykkelopplevelse, du blir dratt eller dyttet



6. Batteri


Hvor langt skal du sykle? Det finnes ingen eksakt fasit på hvor lang rekkevidde et batteri har. Det finnes for mange variabler som påvirker rekkevidden, til at man kan gi et konkret svar. Hvilken innstilling du har, hvor hardt du trår, hvor mye du veier, hvor mye vekt sykkelen skal trekke, hvor kupert terrenget er, hvor mye vind det er og temperatur, er alle noen av faktorene som påvirker hvor langt du kommer.

Et 500Wh batteri gjør stort sett nytten for en normal syklist. Ved større belastninger bør du vurdere enten et 625Wh, et 750Wh batteri eller en sykkel med mulighet for dobbelt batteri. 

Komponenter fra én produsent.

Når du skal kjøpe elsykkel er det best å kjøpe et system hvor motor og batteri er fra samme produsent. De mer kostbare systemene har stort sett komponenter som snakker med hverandre. På den måten blir systemet tryggere og eventuelle feil kan lettere bli oppdaget. 

Batteriets plassering

Dagens batterier veier sjelden mer enn 3Kg. Det spiller derfor liten rolle om batteriet sitter i rammen, på rammen eller på bagasjebrettet. Noen "besserwissere" tror at batteri på bagasjebrettet er en veldig negativ ting. Sammenlignet man med en unge i barnesete på nesten 20Kg som kommer langt over bagasjebrettet, er det åpenbart at dette bare er tull. Motorens plassering har ofte mer å si for tyngdepunkt. Dersom man har en elsykkel med navmotor kan batteriets plassering ha større betydning og elsykkelen kan oppleves som ustabil eller baktung. 

Ved krankplassert motor får man flere kilo ballast på midten av sykkelen, og motoren vil nesten fungere som en kjøl. Batteriets plassering vil derfor spille mindre rolle på en elsykkel med krankmotor. 

Likevel, et lavere tyngdepunkt er mer gunstig. Et batteri plassert i eller på rammen regnes derfor som det beste.



7. Hvor bør man kjøpe elsykkel?


Pris og kvalitet De siste årene har antall nettbutikker økt voldsomt, noe som har ført til økt prispress tilgang på flere sykler. Sett deg likevel inn i hva slags type elsykkel du kjøper og hva vanlig pris er for en tilsvarende sykkel. Vi har sett at variasjonen er ekstrem. Nesten helt identiske elsykler fra forskjellige merker kan ha en ordinær prisforskjell på over fem tusen kroner.

Nettbutikk og sykkelbutikk

Ved kjøp av sykkel og elsykkel på nett og spesielt utenlandske sider kan man finne bedre priser enn i mange butikker, noe man kan lese om i denne artikkelen på DinSide.no. Likevel må man regne med mer jobb og høyere kostnad ved transport. Ingen sykler og elsykler er garantert feilfrie, og dyrere sykler som fulldemper betyr heller mer enn mindre vedlikehold. Og for å være klinkende klar, det finnes ikke vedlikeholdsfrie sykler, samme hvor dyre de er, om de har beltedrift eller integrerte gir. Selv ikke om mange reklamerer med det. Kjøper du sykkelen hos oss strekker vi oss langt for at du skal få en så god sykkelopplevelse som mulig. Våre ansatte er lidenskapelig opptatt av sykkel og har sykkel både som jobb og hobby og vi ønsker å dele den gleden med deg!

Hos oss får du også lånesykkel ved reklamasjonssaker. Vi er også lettere å få tak i dersom mindre problemer oppstår som ikke ville være verdt bryet med å sende sykkelen. Flere av våre mekanikere er håndverkere med fagbrev på hvert sitt felt. Samtidig er våre ansatte lidenskapelig opptatt av sykkel, og sykler til jobb, hjem fra jobb og på fritiden. Jeg tør å påstå at vi kan gi bedre svar enn en chat robot på nett :)

 


Velkommen innom!

Nå som du har spurt deg selv spørsmålene over, er du litt nærmere din nye elsykkel! Vi håper denne lille guiden gjør det litt lettere for deg å orientere deg i jungelen av elsykler. Ønsker du ytterligere hjelp er det bare å ta kontakt med oss, så hjelper en av våre fagarbeidere deg på veien videre.

Våre ansatte er har sykkel som lidenskap og lang erfaring med både sykkel og elsykkel. Vi ønsker at kunder skal få en så god sykkelopplevelse som mulig. Se våre elsykkel modeller på https://www.oslosykkelverksted.no/elsykkel. Lykke til! Hilsen oss i Oslo Sykkelverksted

12 102 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle