Hvordan velge elsykkel?

Oppdatert: nov. 25

En guide for å gjøre det lettere å finne riktig elsykkel til ditt bruk


Først og fremst - Den aller raskeste og enkleste metoden for å velge riktig elsykkel er å dra innom en god sykkelbutikk. Her får du ofte lov til å prøve litt forskjellige sykler, samt at du får god veiledning fra kompetente folk som kan hjelpe deg finne en sykkel som passer dine behov. Kom gjerne innom oss på Oslo Sykkelverksted, eller les gjerne noen gode tips nedenfor!

Det å velge sykkel kan for mange virke som en vanskelig utfordring. Når man i tillegg setter på et elektrisk system som gjør at det blir enda flere valgmuligheter, er det lett å bli oppgitt. Slapp av, vi hjelper deg finne en type som passer deg! Enten man skal kjøpe ny sykkel eller elsykkel kan man bli overveldet av valgmulighetene. Skal man kjøpe nytt eller brukt; Offroad eller hybrid; Landevei eller Cyclocross; Og hva er egentlig en Road n' Gravel? 

Valgmulighetene er mange og forskjellene mellom syklene er ofte små. Det er noen ting du kan tenke gjennom som kan gjøre valget lettere. Nedenfor forklarer vi de viktigste forskjellene man bør tenke på samtidig som vi viser noen eksempler. Har du fortsatt spørsmål er det bare å ta kontakt!


1. Hvor skal jeg sykle? Grus, stier eller på asfalt?

2. Skal jeg bruke sykkelen lite eller mye?

3. Ønsker jeg komfort eller effektivitet?

4. Hvor stort er budsjettet mitt?

5. Hva slags motor bør jeg ha?

6. Hvor stort batteri trenger jeg?

7. Hvor bør jeg kjøpe elsykkel?


1. Offroad eller vei?


Det første du må tenke på er hvor du har tenkt til å bruke sykkelen. Skal du bare sykle på asfalt eller skal du bare sykle på grusvei eller sti? Det vanligste er litt av begge deler, og derfor velger mange en hybridsykkel som nettop er beregnet for bruk på både grus og asfalt. 


Offroad
  • Har dempegaffel for mer komfort

  • Har grovere dekk for bedre grep

  • Har litt oppreist sittestilling for bedre oversikt og kontroll




Vei
  • Har stiv gaffel for høyere effektivitet

  • Har glatte dekk for mindre rullemotstand

  • Fremoverlent sittestilling for mindre luftmotstand



Ja takk, begge deler!

Er du en vanlig syklist som sykler mest på asfalt, men noe på grus eller dårlige veier er det en allround/hybridsykkel med dempegaffel som passer deg best. Disse syklene fungerer godt både til pendling og eventuelle turer selv i litt mer kuppert terreng. Nedenfor er en video fra Rallarvegen, med en modell fra vår mest populære hybridsykkel serie. Stilig design, god kvalitet og oppreist sittestilling gjør noen sykler godt egnet til et svært variert bruk.


Klikk her for å lese mer om Kalkhoff Endeavour


2. Lite eller mye bruk


Det neste du kan tenke på er om du skal bruke din nye sykkel lite eller mye. Skal du ha en sykkel for å ha en sykkel eller skal du sykle 4 mil hver dag, hele året? De som bare skal ha en sykkel er selvfølgelig helt fri til å velge hva de ønsker. Dersom man skal sykle til jobb flere ganger i uken burde man ha litt bedre kvalitet enn det aller billigste. Sykler fra 25 000,- har generelt bedre utstyr enn rimeligere elsykler samt at de har bedre elektriske komponenter som tåler daglig bruk og mer aktiv bruk.


Noen skal kanskje erstatte bilen i så stor grad som mulig da er alternativer som Kalkhoff sin familie elsykkel eller Benno sin Longtail sykkel gode alternativer. Disse syklene har høyere lastekapasitet og og kraftige motorer som hjelper deg opp de bratteste bakkene selv når syklene er fullastet med barn og matvarer.






3. Komfort eller effektivitet?


Det neste man kan tenke på er om man ønsker komfort eller effektivitet. Dessverre er disse to delvis motsetninger. Dempere på sykkelen gjør turen mer komfortabel. Fortauskanter blir mykere og humpete veier føles jevnere. Men energien i tråkket forsvinner delvis ned i demperen noe som fører til mindre effektivitet. 

Sittestilling påvirker også effektiviteten. Har sykkelen en slak geometri så ryggen er rett opp og ned så er det selvfølgelig veldig komfortabelt. Spesielt om man har en sofa av et sete samtidig. Dessverre fører det også til et mindre effektivt tråkk og motbakker blir tyngre fordi man sitter bakoverlent.