Elektrisk stisykkel

#Elektrisk #fulldemper, #Fulldempet #elsykkel Det har kommet for å bli, og de blir bare bedre!


De siste par årene har elektriske stisykler virkelig tatt av. Vekten har blitt redusert, motorene kraftigere og batteriene holder lenger. Dette har gitt mange flere muligheten til å komme seg ut på stier med sykkel for å oppleve dype skoger og eventyrlig terreng. Ønsker du en solid sykkel som kan gi deg mange turer i marka på alt fra grusveier til grove stier, så er en fulldempet elsykkel definitivt noe du bør vurdere.

Adrenalin som pumper og lyden av boss

Selv har jeg syklet vanlig stisykkel i mange år. Først en flott og allsidig sak fra Canyon, mer enn god nok for en nybegynner som kun hadde teknisk erfaring med å sykle ned trapper og kanskje noen få meter på bakhjulet. Etter noen år med mye sykling og en yrkesskade som stadig forværrer tanken om hva grei kvalitet er, måtte jeg selvfølgelig skaffe meg en Santa Cruz til prisen av en god bruktbil. Den syke adrenalin følelsen er konstant, så lenge hjulene sykler på grus og sti. Personlig synes jeg stisykling er morsomere nedover enn oppover. Og det er kanskje ikke så rart. Hjertet får pumpet hardt når man sykler opp 2-300 høydemeter på sti. Og det er her jeg takker Nikola Tesla og alle andre som har ledet oss dit vi er i dag. Første opplevelsen på en elektrisk fulldemper var en Focus Jam for et par år siden. Jeg syklet til Lillomarka fra Grunerløkka, for så ta en herlig runde over Barlindåsen. Det første jeg la merke til var å ha hakket mer futt i kroppen når jeg kom opp til marka. Vanligvis starter jeg stisykkel turer med 2-300 høydemeter til marka, før det gjerne er mange hundre høydemeter mer i skogen. Det å slippe å bruke noe særlig energi på transportetappen opp merker man godt når timene begynner å fly.

Eple og appelsin

Elektrisk stisykling er jo litt annerledes enn enn en vanlig stisykkel. Det beste er jo at det alltid er enten nedoverbakke eller flatmark, fra du drar hjemmefra til du kommer hjem. Forhåpentligvis har du krysset noen spennende tekniske partier på veien, men futt i bena er lettere å ha med hele veien. Samtidig må det sies at elsykler er litt tyngre. Reaksjonen min etter den første turen, sammenlignet med en vanlig stisykkel i karbon som kostet langt mer enn den elektriske, var at elsykkelen føltes som en sinna okse på vei opp bakker og en litt slapp ku på vei ned. Det er litt som eple og appelsin, begge to er frukt, men i hvilken grad kan det sammenlignes? Er det håp for elektriske fulldempere?

God utvikling på det fulldempet segmenter

Definitivt. Utviklingen har de siste årene vært svært god og syklene er allerede veldig mye bedre. Vekten er flere kilo lavere sammenlignet med hva det var og det elektriske er tilpasset i større grad for teknisk sykling. Nå finnes det fulldempede elsykler tilpasset alt fra pendling til ren utfor. Focus leverer et bredt utvalg av svært gode elektriske fulldempere. Vi har handlet sykler fra Focus i flere år og er veldig fornøyd med kvaliteten. Utvalget vårt med fulldempede elsykler har økt i takt med etterspørselen. Den råeste modellen vi får inn i 2021 er en versting til 60.000,-. Jeg gleder meg som en unge til å prøve Focus Sam 6.8. Gen4 Bosch CX, 625Wh batteri, sinna geometri og 170 lange millimeter med vandring på demperne. Fy søren. Jeg prøver å være forsiktig med grove språklige bilder her, men etter i sommer tror jeg skogen i Røverkollen kommer til å hyle, etter noen harde runder med elsykkelen på baksiden der. Det må nok litt tilvenning til. Men det fine blir nok å sykle opp til tårnet på Røverkollen både fem og seks ganger, før energien begynner å dabbe av. Tre-fire runder på vanlig stisykkel opp og ned mer enn 200 høydemeter tærer på selv en ganske aktiv kropp i slutten av 20årene. Med en motor som tredobler kraften i bena derimot, og med en solid utveksling som gjør at man får utnyttet motoren, så blir det nok lekende mye lettere å ta noen runder til.


Hvordan velge fulldempet elsykkel?

Når man skal velge fulldempet elsykkel er det noen ting man må tenke på. Her kommer noen av mine tips, til deg som snuser på om du skal kjøpe deg en elektrisk fulldemper:

  1. Det første man må tenke seg er primær bruken av sykkelen. Hvor ønsker du at sykkelen skal gi deg mest glede? Noen skal kanskje bruke den elektriske fulldemperen til både pendling og downhill. Vil du da ha en sykkel som er mest tilpasset det ene eller det andre. Du finner dessverre ikke noe som er optimalt tilpasset begge. Men det finnes mange gode kompromiss. En elektrisk downhill sykkel vil føles klønete å sykle med til jobb, og en fulldempet pendle/tur sykkel tåler ikke to meters drop og raske berms der grus spruten står. Kanskje holder det med en Focus Thron EQP fullt utstyrt med skjermer og bagasjebærer, ypperlig til både pendling i dress óg lange turer på grusveier og lette stier i blant. Eller kanskje du kjenner jaget etter adrenalin og ønsker en sykkel som tåler mer fart og spenning, og alt mellom myk skogbunn og bratte steinrøyser.

  2. Budsjett er også noe de fleste må ta hensyn til. Jeg som sykler aktivt stisykkel har kanskje større "behov" for en dyrere sykkel. Jeg er hvertfall villig til å betale det. For en nybegynner kan man gå en del ned i pris. For en vanlig ikke elektrisk stisykkel får man gjerne grei kvalitet fra tjuetusen og oppover. Legger man på prisen av et godt elektrisk system, så er gjerne startprisen for en grei elsykkel førtitusen. Jeg har sett nye elektriske fulldempere til under ti tusen, men felles for disse er at de gjerne er direkte livsfarlige. Jeg tror jeg heller ville kjørt en bil uten bremser før jeg hadde prøvd en slik sykkel. Lidelsen når man krasjer er kortere.

  3. Etter de to øverste punktene har man snevret inn listen ganske betraktlig. Spesifikasjonene på sykler varierer i ganske stor grad, men står stort sett i stil til prisen. Betaler man mer får man gjerne høyere kvalitet, eller navnet til sitt amerikanske favorittmerke på siden av sykkelen (forfatteren erkjenner skyld på det punktet). Man kan se på dekk i forhold til underlag, 130 eller 140mm vandring, 10-51 Sram kassett eller 11-46 klinge fra Shimano. Det er en kanskje en liten forskjell og du kan lese deg grønn på tusenvis av detaljer. Har du ikke syklet på en fulldempet elsykkel før så er punkt tre å få finger´n ut, kjøpe seg en sykkel og gjøre seg opp noen egne meninger. Jeg kan love deg at du blir bitt av basillen.


Fulldempet elsykkel - Helårsaktivitet med piggdekk

Du tror kanskje man bare kan sykle i skogen når det er tørt og bart med en ukes tidsvindu i Juli? Det er feil. Sykkelsesongen i skogen varer faktisk hele året! Oslo begynner å få et ganske aktivt stisykkelmiljø og på diverse facebook grupper eller mtbmap.no kan du finne fine løyper som kan sykles på hele året. Stisykkelmiljøet er et salig folkeslag som alltid er vennlige for nye fjes! Ønsker du å kjøre med noen er det bare å spørre i en stisykkel gruppe, så finner du fort noen hyggelige folk å sykle med. Sykler man på vinteren er selvfølgelig piggdekk et must. Selv om du skulle sykle på en frossen bekk vil gode offroad dekk med pigger gjøre så du har godt feste. Det finnes et stort utvalg av dekk, og dette er ikke noe du har lyst til å spare penger på om du skal sykle i skogen. Forskjellen er som natt og dag mellom gode og dårlige piggdekk!

Har du ikke syklet på vinteren før? Les mer om vintersykling og piggdekk her!


En sykkel som sykles på vinteren trenger litt mer omsorg. Du må være flink til å vaske sykkelen og du vil ha litt høyere vedlikeholdskostnad. Dersom du er flink til å ta vare på sykkelen er det ikke noe problem med saltet, men saltet er din verste fiende og du vil dessverre ikke bekjempe den før det sluttes med og saltes. Vask sykkelen godt, smør kjedet og lagre sykkelen varmt om mulig. Inviter gjerne sykkelen ut på en treretters middag, og sende henne på en spa behandling i ny og ne. Da gir hun deg mer glede tilbake også!


Kom gjerne innom oss i Olso Sykkelverksted for å se på våre elektriske fulldempere! Vi har et stort utvalg og hjelper deg gjerne om du har spørsmål.

35 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle