Hvor mye koster det å ha en elsykkel?

Som med mye annet er det både et veldig kort og veldig langt svar på dette. Etter å ha reparert snart 100 000 sykler i Oslo har vi likevel en formening om kostnaden for vedlikehold i forhold til sykkelens nypris, vedlikehold og hvor mye den brukes. For hvor mye koster det å ha en elsykkel? Her får du både det korte og det lange svaret samt sammenligningen med transportalternativer.

Det korte svaret

En gjennomsnittlig vedlikeholdskostnad er i dag to kroner per kilometer. Med tanke på verdifall, forsikring og brukskostnad koster en elsykkel ca 10 000,- i året.

Dette gjelder ved et vanlig vedlikehold i 2023 når dette er innlegget er skrevet. Og et vanlig vedlikehold i 2023 er ikke veldig bra. Ved litt regelmessig vedlikehold av sykkelen din kan du fint få kostnaden ned i en krone per kilometer.

Det lange svaret

Det er mange faktorer som påvirker kostnaden av en elsykkel: Nypris, verdifall, bruk og vedlikehold. Heldigvis kan du faktisk påvirke disse i stor grad selv.

For det første kan du selv velge hvor dyr elsykkelen er når du kjøper den.

Du kan kjøpe en ny elsykkel rimeligere enn de fleste vanlige sykler, eller en elsykkel til nesten samme prisen som en nesten ny bil. I det første tilfellet kan man ikke forvente at sykkelen varer mer enn en sesong, og den er trolig ikke beregnet for å sykle i en eneste bakke. I det andre tilfellet er det trolig en langt dyrere sykkel enn du egentlig har behov for.

For det andre vil verdifallet i sykkelen i stor grad henge sammen med bruk og vedlikehold.

Bruker du sykkelen hardt og neglisjerer vedlikehold vil sykkelen raskt bli verdiløs. Bruker du sykkelen riktig og vedlikeholder den regelmessig og godt, vil verdien av sykkelen din holde seg mye lenger.

For det tredje har bruk mer å si enn mange tror.

De fleste lærte seg kanskje å sykle når de var fem seks år, men har ikke brukt så mye tankekapasitet på sykkelferdighetene sine siden. Bruker man feil gir, bremser feil og sykler feil, så vil sykkelen slites mye raskere og være mer utsatt for dyre reparasjoner. Hvis du ble litt nysgjerrig på om du bruker sykkelen riktig kan du ta en titt på dette innlegget som handler om «Hvordan bruke sykkelen riktig».

For det fjerde så er kanskje vedlikehold den viktigste faktoren til å ta godt vare på sykkelen sin.

En ren sykkel varer lenger enn en sykkel som ikke ser annet enn saltvann, skit og støv. En sykkel som vaskes skånsomt og riktig, samt smøres på korrekt måte varer fort ti ganger så lenge som en sykkel som bare tørkes lett av og får for mye olje, eller ikke vaskes eller smøres i det hele tatt. Brukes den i tillegg riktig vil kostnaden for slitedeler gå betraktelig ned.

Denne forskjellen ser vi ofte når vi selger nye sykler. Noen bruker sykkelen feil og vasker ikke, smører enten ingen ting eller alt for mye. Samtidig sykler de bare i tyngste giret på den nye elsykkelen sin, som uansett gir dem godt med hjelp (nesten) uavhengig av hvilket gir de har. Da vil tannhjulene og kjedet slites ut i løpet av 100 mil. Dersom man vasker sykkelen godt og regelmessig, smører kjedet riktig, starter å sykle i lette gir, bruker alle girene og skifter gir på riktig og skånsom måte, så vil de samme delene vare 1000 mil.

Les mer om «hvordan vaske sykkelen» her.

Hvor mye koster det å ha elsykkel sammenlignet med andre transport metoder?

En god elsykkel koster litt, men det er et svært rimelig transportmiddel sammenlignet med alternativene. Dersom man hovedsakelig sykler i bykjernen er det som oftest også det raskeste alternativet. Som en bonus kan elsykler ta deg langt ut i marka, i motsetning den store blå.

Focus aventura elsykkel best i test billig

De vanligste alternativene til elsykkel er enten kollektiv eller bil. Noen velger kanskje å ta bena fatt også, noe som definitivt er tregere enn de andre alternativene, men til gjengjeld det definitivt rimeligste.

Månedskort innenfor sone en til Ruter koster ca 10 000,- i året. Med gjennomsnittlig dårlig vedlikehold vil en elsykkel holde ca fem år. Dersom elsykkelen koster ca 30 000,- ny vil det med en kostnad på 2,-/km og i snitt 2000 km i året også ende på ca 10 000,- i året for transport.

Elsykler går stort sett på innbo forsikring, men det finnes egne forsikringer med bedre betingelser om man ønsker det. Ønsker man det må man kanskje regne med en ekstra tusenlapp i året.

Hvor mye koster det for strøm i året for elsykkel?

Selv med dyr strøm er det svært billig for strøm til elsykkel. Med 2000 kilometer i året, og 1 krone kilowatten vil det koste hele… hold deg fast… FEMTI kroner i året for strøm! Det er mindre enn hva kjøleskapet ditt koster i året!

Hva da med bil, elbil eller kollektiv?

Dersom man sammenligner disse alternativene med bil, så er det ikke så mange biler som ikke har et verditap på minst 10 000,- i året. Samtidig har man avgifter, forsikring, bompenger og drivstoffkostnaden. Elsykkel og kollektiv er med andre ord, langt rimeligere enn bil, og man har råd til ganske mange turer med Hyre eller Getaround før det lønner seg med egen bil. SmartePenger viser et enkelt regnestykke her som viser at kostnaden på selv en rimelig småbil vil komme opp i over 50 000,- per år.

Med litt ganske lite vedlikehold er altså kollektivt i sone 1 og elsykkel omtrent like billig i året, selv med sykkelens verditap. Har man tid til å holde sykkelen sin ren og evne til å bruke sykkel riktig er elsykkel det definitivt rimeligste.

Selv om bruktbilmarkedet på elbiler har vært ganske spesielt de siste årene, så vil også disse bilene merke verditap når man har kjørt et stykke. Når man sammenligner bil og elsykkel så er det åpenbart at bilen har frihet til å ta deg lenger. Sett i lys av miljø regnestykket er elsykkel igjen kongen, men mulighet for å lage nesten 100 elsykkelbatteriet på samme materialene som i 1 elbil batteri, og når folk i stor grad velger bort bil til fordel for elsykkel er det nesten rart at det ikke er momsfritak på elsykkel enda. (https://elbil.no/bytter-bil-og-bussreiser-med-elsykkel/)

Elsykkel er billig

Sett i lys hva alternativene er, så er elsykkel et svært rimelig transportmiddel. En stor studie publisert av PLOS viser at personer som begynner å sykle elsykkel vil i løpet av åtte uker med sykling i tretti minutter tre ganger i uken oppleve flere positive helseeffekter, som bedre reaksjonstid, kognitiv allmennfunksjon og forbedret selvopplevd mental helse. En vanlig sykkel er jo ganske mye rimligere enn en elsykkel, men til gjengjeld viser norsk forskning at elsyklister sykler oftere og mer enn vanlige syklister. Forskningen ble gjennomført i Oslo og viste at de som ble elsyklister syklet nesten fire ganger så mye når de fikk elsykkel.

Med høyere inflasjon enn på flere tiår, så må forbrukere endre vanene sine for at samfunnet ikke skal gå inn i en ressesjon. Vi har lånt for mye, og hatt for høyt forbruk i forhold til hva vi har tjent. Vi har kjøpt for mange TVer og for mye snop, og for lite produkter som øker produktiviteten vår. Elsykkel er en investering, når det kommer til transport. Det er et av de rimeligste transportmidlene du kan velge, og det har mange positive effekter.

Jeg er i utgangspunktet i mot forbrukslån, og å betale på avbetaling. Skal man først gjøre det så bør det være på produkter som er en investering og ikke til konsumering. Vi tilbyr avbetaling gjennom SVEA, noe jeg kjempet hardt mot at vi skulle innføre. Etter at vi fikk det har jeg måtte endre mitt svartmalte syn på avbetaling, for nesten samtlige som har betalt med avbetaling har begynt å jobbe som sykkelbud. Da har altså avbetaling fungert som en veldig god inngangsport til arbeidslivet! Det kan også være utfordrende for travle småbarnsfamilier å spare opp til dyre lastesykler. Da kan også avbetaling være en god løsning!

Hvor mye koster det å ha elsykkel

Så hvor mye koster det å ha elsykkel?

En elsykkel vil koste deg ca 10 000,- i året. Sammenlignet med alternativene er dette et av de rimeligste transport metodene du kan benytte deg av. Vedlikeholder du elsykkelen din i tillegg vil kostnaden vær langt lavere også. Vi anbefaler en årlig service (book time her) noe som er iberegnet den årlige kostnaden på 10 000,- i året. Da får man stort sett byttet slitedeler før de er totalt utslitt og unødvendig mange deler havarerer fordi man var for treg til å bytte en del i tide. En service forebygger også slitasjer, da vi som fagfolk lettere ser om noe er slitt og trenger en justering.

Kanskje er det på tide å vurder elsykkel for deg også? Kanskje er det på tide for politikerne å gjennomføre momsfritak/reduksjon på elsykkel? Kanskje er elsykkel det aller beste transport alternativet som finnes?